Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Mohamad Hakim Yusuf, Khalifah Allah

Lilypie First Birthday tickers

Perjuangan yang indah tetapi sukar

Lilypie Breastfeeding tickers

Thursday, May 19, 2011

Tak jadi tangguh solid food

Hari tu ada entry konon nak delay solid food kepada en. yusuf kan?
Hahahaha... selaku ibu yang memang excited dan teruja sokmo melihat perkembangan anaknya nih, memang tidak punya kesabaran. Saya dah bagi solid food pada Yusuf hehehehe

Mula2 sy just bagi betik utk yusuf main gigit2. Pastu saya lenyekkan pisang dan campur air susu ibu. Saya dah beli baby fresh food feeder. Letak pisang dalam kain dan yusuf main gigit2.
Setakat 3-4 hari ni, memang yusuf x makan banyak. dia makan pastu dia tolak keluar dengan lidah.
Pastu klu dia tak nak, yusuf akan tutup mulut memang langsung x bg can nganga mulut.
Hoho... ini budak sangat pandai. Air kosong pun x nak minum lg.

Saya ada tanya tukang urut nenek klantan saya kata " Anak saya macam x nak makan. Bila disuap, dia tolak2 dengan lidah", nenek tu jawab "bagusla kalu x makan lg. Susu ibu ni banyak khasiat. Kalau baby boleh kenyang dengan susu ibu, bagi jer. Nanti bila baby dah bersedia nak makan, dia akan makan juga. Tak perlu paksa makan." ini dah translate dari bahasa kelantanla.

Pastu siap explain lg "memangla, dulu orang kata Susu tin banyak khasiat, tapi sekarang baru orang tau sebenarnya susu ibu lagi banyak khasiat. Selagi kita mampu bagi susu ibu, kita bagi. Tapi kalau dah xde nak buat macam mana kan. Kita usahala cari jalan lain. Seeloknya, susu ibula yang terbaik."

Dalam hati saya macam pelik, "eh, macam mana nenek ni tau? nampak macam dah tua. mungkin anak dia nurse kot"

Semalam g cekup Yusuf. Nurse tu kata, "nanti blend bubur+sayur+minyak zaitun. Pastu tapis bagi minum air jer. Yang ditapis tu buang."
Pastu saya tanya "Bagi minum air je? nape x bagi mkn bubur tuh?"
Nurse tu jawab "Sebab baby x pandai makan lg. Dia pandai telan jer."
 Hmmm... macam dah keliru pulak. Bukan ke kita patut ajar baby yang makanan itu perlu dikunyah dan ditelan?

No comments:

Post a Comment