Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Mohamad Hakim Yusuf, Khalifah Allah

Lilypie First Birthday tickers

Perjuangan yang indah tetapi sukar

Lilypie Breastfeeding tickers

Wednesday, October 6, 2010

2. Baki tali pusat bayi

Okey ini adalah intipati kelas antenatal yang saya hadiri hari tu. Saya akan share kan maklumat yang berguna ini dengan bakal2 ibu dan nak tanya pendapat ibu2 yang berpengalaman.

Biasanya bayi yang baru lahir masih ada sedikit tali pusat yang kita tak boleh sukahati gunting n buang. Kena jaga tali pusat tersebut sampai kering dan tanggal sendiri dari pusat baby. Pn. Faridah kata, dia masih lagi menyimpan tali pusat anaknya dalam uncang. Jika anaknya buat jahat dia akan baca2 pada tali pusat itew hehehe dia bergurau sahaja.

1. Tali pusat yang betul2 kering tu kita simpan dalam beg plastik dan buh dalam beg uncang berzip.

2. Kumpulkan kesemua tali pusat anak2, dan letak bersama2 dalam beg plastik dan beg uncang berzip itu. Kalau ada 10org anak, maksudnya kene ada 10tali pusatla dalam beg tu. Ini adalah untuk memastikan adik-beradik tidak bergaduh dan sentiasa bersatu.

Saya dah try google, ada yang tanam dan ada yang bg ajer pada hospital. oWH...  Yang org kata tali pusat berguna utk ubati penyakit tu adalah darah dalam tali pusat yer. Bukannya tali pusat yang dah kering pastu gugur tuh.

4 comments:

  1. haah.. stem cell nama dia. at least ada sorang anak dlm family buat, klu salah sorang family kita kena sakit kronik, blh pakai stem cell tu. tapi nak simpan benda tu, kena byr mcm insurans. mahal juga, dlm 2000 setahun. ni apa yg akak dgr la org cite2..:-)nnti nana google la

    ReplyDelete
  2. salam kenal..jom baca antenal supplement http://everybodylovescery.blogspot.com/2010/10/saya-mengandungshould-i-take.html

    ReplyDelete
  3. Salam,

    Akk ade bace Checklist utk newborn awak, berminat utk pakaikan baby cloth diapers ye.

    Nk tgk promosi hebat, jom singgah blog akk plus dapat free gift wet bag utk mom2be bg pembelian melebihi RM250 ke atas.

    ReplyDelete