Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Mohamad Hakim Yusuf, Khalifah Allah

Lilypie First Birthday tickers

Perjuangan yang indah tetapi sukar

Lilypie Breastfeeding tickers

Tuesday, October 5, 2010

Cara tanam uri

Hari tu masa saya ke kelas antenatal, Pn Faridah ajar cara2 menanam uri. Pn Faridah adalah nurse bidan yang berpengalaman hampir 30tahun tak silap saya. Cara ini juga dia lakukan pada anaknya sebab anaknya menangis dan ditegur oleh doktornya supaya memperbetulkan cara tanam uri. Baru anaknya brenti nangis.

Uri perlu ditanam dengan segera bagi mengelakkan uri busuk.

1. Cuci uri dengan garam dan asam jawa. (Untuk hilangkan bau hanyir darah)
2. Bilas dengan air bersih sambil berselawat dan doa ( Untuk pastikan uri tersebut bersih dan suci)
3. Letak dalam beg plastik yang cepat reput (dicadangkan plastik jusco), Letak garam, asam keping dan paku besi yang karat bukan stainless steel. (Untuk pastikan uri reput dengan cepat)
4. Tanam ditempat yang bersih. Contohnya di surau.
5. Letak batu sebagai tanda bagi memastikan tidak digali oleh anjing dan binatang2 lain. Jangan di letak lilin dan barangan sebagainya yang boleh mendatangkan syirik.

Yang ini mungkin cara pemahaman dari segi sains. Tapi saya ada terbaca cara tanam uri adat melayu

Sumber: http://nurhummidah.blogspot.com/2010/04/cara-tanam-uri.html

Bahan-Bahan utama :


Tempurung Kelapa, Kain putih, Air, Cangkul & yang paling penting URI lah..(dah kata nak tanam uri..)

1.Mula-mula kita kena cari tempurung kelapa. Cariklah sebulan sebelum nak bersalin. Bersihkan & buangkan bulu-bulu di tempurung kelapa itu.. Ni laki punya kerja yer.. Tempurung ni belahlah dua. Kalau tak macam mana nak letak uri tu.

2.Then, sediakan kain putih untuk letakkan uri dalam kain tersebut sebelum masukkan uri. Kain apa-apa pun tak kisah. Putih lawa, macam bayi..suci & murni.

3.Lepas En suami semua dah dapat uri Pn isteri, jangan disimpan jer uri tu (simpan dua tiga hari baru basuh). Orang tua kata tak elok. Kalau boleh, cepat-cepat basuh. Cthnya, kalau dapat pagi, petang dah tanam.

4.Nak basuh macam mana? Basuhlah dengan air.. Kasik bersih dari darah-darah. Macam basuh daging tu. Tapi, jangan basuh ngan syampoo mandi sudah.. Gilo apo..

5.Dah besrih, masukkan uri tu dalam kainputih tu, then masukkan uri tu dalam tempurung betina (yg ada lubang kat tempurung tu).

6.Kemudian, tutup dengan pasangan tempurung yang lagi satu tu.

7.Gali tanah sedalam mungkin.. sedalam agak-agak tak dibau dan dikorek anjing nanti..

8.Letakkan tempurung berisi uri dengan keadaan bahagian berlubang ke arah bawah tanah.. agar kandungan air dalam uri akan mengalir ke bawah tanah nanti dan agar senang ia mereput ..

9.Akhir sekali.. timbuslah.

Yang ini dari forum susu ibu: http://www.susuibu.com/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=4013&forum=7&viewmode=flat&order=ASC&start=0

Jadinya saya pun tgh pikir cara mana yang elok? Ada pendapat?

2 comments:

  1. hi dear..singgah sini kejap :)

    bab tanam uri ni, mmg serah kt hubby je yg buat. before deliver, cuma beli kain putih, asam garam dll supaya senang dia terus uruskan uri anak-anak.

    kita ikut mana yg nampak tak menyalahi agama dan khurafat lah.

    ReplyDelete
  2. akak pun tak reti basuh uri2 ni.. hehe.. mak mertua yg basuh..

    ReplyDelete