Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Mohamad Hakim Yusuf, Khalifah Allah

Lilypie First Birthday tickers

Perjuangan yang indah tetapi sukar

Lilypie Breastfeeding tickers

Wednesday, November 10, 2010

Teknik Pernafasan Ketika Bersalin

Pernafasan sangat penting waktu nak beranak. Tapi org kata bila dah sakit beranak tuh, dah x igt apa dah. Doa n zikir segala pun jadi tunggang terbalik huhu takuuutnya. But anyway better kita belajar sehabisnya n tawakal ajer semasa menghadapi keadaan tu. Blogwalking td jumpa blog ni, best jugak memandangkan akak ni dah mengamalkan teknik pernafasan ni, maka bolehla saya menghafal teknik2nya.

Sumber: http://adrinis.com/blog/2010/10/teknik-pernafasan-ketika-bersalin.html

1. Masa kita rasa start nak sakit. ( awal-awal la )

-Time ni kita tarik nafas dalam-dalam ikut hidung, then keluarkan nafas ikut mulut.

2. Then bila dah rasa kontraksi makin kerap and semakin sakit

-Time tu cuba tarik nafas pendek and cepat then lepas. Pendek-pendek je. Tarik nafas pendek ikut mulut, lepas pun ikut mulut.

3. Bila rasa macam nak meneran tetapi belum tiba masanya lagi.

-Time ni tarik nafas 2 kali terus ikut hidung, then keluarkan ikut mulut. Tarik nafas and hembuskan tu pendek-pendek je. Ala-ala ’sniff’, ’sniff’, ‘fuhhhh’. Bila takde rasa nak meneran, hembuskan nafas yang lembut and macam biasa.

4. Bila tiba masa meneran

-Time ni cara pernafasan dia adalah tarik nafas dalam-dalam melalui mulut, sebab oksigen masuk lagi banyak ikut mulut compare ikut hidung.. Then baru push sambil lepas nafas perlahan-lahan dengan satu nafas supaya baby tak tersekat dan betul-betul keluar.

-Teran tanpa mengeluarkan suara dan sekiranya kehabisan nafas semasa meneran, jangan lepaskan kesemua nafas, terus tarik nafas semula. Ini bagi mengelakkan bayi masuk ke dalam semula. Time meneran tu dua-dua tangan pegang pada buku lali then masa meneran tu, kita tengok perut kita masa angkat kepala dan dagu cecah dada. Ini untuk elakkan dari kita angkat punggung.

Oh… saya ada jumpa dari mana saya tak ingat, huhuhu lupa la… adeh… macam mana posisi suami ( kalau suami ada masa process kelahiran tu ) dalam membantu isteri. Ha, ni saya baru pertama kali tahu tau. Nak tahu cara dia?

-Sebelah tangan pegang bahu isteri untuk dijadikan sebagai tempat menyandar (isteri boleh bersandar dilengan suami supaya terasa lebih selesa). Dan sebelah tangan lagi tekan lutut isteri untuk mengelakkan isteri mengangkat punggung semasa meneran (elakkan koyakan)

Ha… ni perkongsian saya hari ni. Nanti saya nak suruh abang buat gitu gak la. Cuba ingatkan saya and cuba parktiskan… Actually saya nervous sebenarnya ni.. Walaupun dah ada pengalaman, tapi sakit bersalin tu…. Hanya Allah SWT yang tahu dan hanya wanita yang tahu. Betapa besarnya anugerah yang Allah beri pada kita kaum wanita ni kan?

Lagi satu, ni hanya sekadar panduan pada kita sahaja untuk mencuba dan usaha agar diri kita tenang.

Info tambahan: http://www.babycenter.com.my/malay/pregnancy/teknik-bernafas/

3 comments:

  1. byk step..cam susah plk nak hengat nt!!pape pon cayok2 k

    ReplyDelete
  2. semoga dipermudahkan,masa I arituh,dah tak ingat ape dah,semua panjang ke pendek,i just apply aje..hehe :),Tapi nanti nurse and dr aka bantu,dun worry..take care :)

    ReplyDelete
  3. InsyaAllah, moga dipermudahkan segalanya :) Dah x sabar nih hahaha tapi takuuut

    ReplyDelete