Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Mohamad Hakim Yusuf, Khalifah Allah

Lilypie First Birthday tickers

Perjuangan yang indah tetapi sukar

Lilypie Breastfeeding tickers

Monday, January 24, 2011

The day Yusuf Born Part 1

Ini adalah sambungan untuk entry Sebelum ke hospital.

10.30mlm,
Sepanjang dalam perjalanan ke hospital, ada rasa contraction, tp x sakit lg. ujung2 kuku ajer. Sambil tu bersembang ngan mak. rasa mcm skejap jer dh sampai hospital. Hospital cuma benarkan mak n suami jer masuk. jadinya ayah saya tunggu dekat luar je. masuk bhgn bersalin tu, bg buku pink pastu nurse sruh pkai kain batik n baring ats katil. Mulalah aktiviti seluk menyeluk. Wohoho sakit giler. aku ingatkan bawa masuk jari jer, rupanya dengan tangan dia skali dia masuk huhu. Ukur bukaan tu kat dalam bukan nyer rongga luar tuh. Pastu menahan sakit, MO tu sruh rilex.Hello, aku tengah sakit macamana nk rilex. Pastu dia ugut " kalu awak macam ni lagi lama la jari saya kat dalam nih". Mulai saat itu barula aku belajar caranya rilex sambil menahan sakit huhu. Bukaan baru 3cm. nurse cucuk ubat bagi berak. Hohoho sungguh berkesan. x menyempat duduk atas toilet dh nak terberak. bila bangun rasa contraction dh kuat sikit. Mungkin sebab dah kene seluk, jadinya mengaktifkan bukaan itu. punya menahan sakit, cari tong buang pad sampai ke kaunter depan huhu.... rupanya ada kat bawah sink ajer.

11.00mlm,
Nurse sruh tunggu dekat tempat duduk pelawat utk daftar wad. Suami yg uruskan pendaftaran. By the time duduk dengan mak sambil tengok cerita yang Nabil berlakon "Semua nak A jer". Ok memang agak lawak, bolehla menghilangkan rasa sakit.

12.00mlm,
Baru dapat katil masuk wad. Waktu tu ada 1org lg patient nk masuk wad juga. Nurse tolak naik wheelchair. Suami saya pun kata " Wife sy x yah naik wheelchair ke?" nurse tu jawab " Wife awak x de sakit apa2 kan? x pe banyak jalan senang nk branak". Suami sy tlg susun brg dlm almari. Sambil baring atas katil, saya sibuk sms suma org. Nak mintak maaf kot2 dah ajal tiba kan. huhu... perasaan sangat cuak.

12.30mlm,
mak cik guard sruh suami tunggu kat luar. x leh dok dengan wife huhu... maka tinggal la saya berseorangan. Ok, bila tunggu seorang barula terasa betapa sakitnya contraction. Waktu ni barula terasa ADOI SAKITNYA NK BERANAK!!!! Pastu asyik nak terkencing. pastu rasa nk terberak, tapi takut terberanak pula. Tapi sebab sakit masih boleh tahan saya pun berak ajerla. Takut kene berak dalam tiub huhu.

1.00mlm,
Panggil nurse cakap saya dah sakit sangat nih. Dah nak beranak kot. Nurse pun menyeluk. Nurse kata baru 4 cm. Lambat lg nih. anak sulung biasa 1jam 1cm. Jadinya lebih kurang 6pagi la baru beranak huhu. Nurse tu kata, "sabar. memangla sakit nak beranak. Awak bacala doa banyak2, semoga Allah permudahkan. Minumla Air selusuh. Nanti cepatla beranak" Waktu ni mmg dah sakit. Mulut menyebut "Allah, Allah, Allah"

1.30mlm,
Panggil nurse lg. Nurse saya dah sakit ni. Dah nk beranak kot. Nurse tu pun cakap" Awak x lehla macam ni. Awak kena kuat. Ni baru sikit. Nanti lg sakit". Okey terus saya panik. "Nanti lg sakit?? Maknanya ni tahap kurang sakit lg la ek??" Saya pun bertegas " saya nak painkiller!! bagi saya epidural!! saya dah x tahan sakit" Nurse kata " malam2 xde epidural la" Saya bertegas" x kira saya nak painkiller juga. Bagi jela saya apa2pun"
Nurse pun keluar dan masuk balik cek bukaan. Dah 5cm.

2.00mlm,
Okey kita akan masuk labour room sebab awak nak painkiller.

1 comment: