Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Mohamad Hakim Yusuf, Khalifah Allah

Lilypie First Birthday tickers

Perjuangan yang indah tetapi sukar

Lilypie Breastfeeding tickers

Friday, March 11, 2011

Sediakan EBM kepada pengasuh

Saya adalah ibu yang menyusukan anak dengan susu ibu walaupun saya berkerja, berpisah dengan anak pada siang hari :)

Ini adalah rutin harian sy untuk membekalkan EBM (susu ibu Expressing Breast Milk)

1) Pam di office -kalau rajin 4kali jam 9pg, 12tghari, 2.30tghr, 5ptg
-kalau sibuk or malas 3kali jam 9pagi 12tgh, 4ptg

2) Balik rumah masukkan dalam peti. Kuantiti susu setiap kali pam xdela banyak pun huhu, tapi saya rajin pam utk banyakkan susu. Bercampur dengan baki hari semalam.

3) Asingkan susu yang hendak dibekalkan kepada pengasuh. Susu yang terlebih2 simpan dalam deep freezer. 2 botol susu, spare takut keesokannya susu merundum. Jadi xdelah masalah susu x ckup. (Saya x pernah lg guna frozen ebm huhu)

4) Mula2 minggu pertama sy bg 6botol 3 Oz. Tapi pengasuh kata x ckup. Lepas tu sy bagi 7botol 3 Oz. Pengasuh kata "cukup2. Kalau nana balik lewat sikit mesti x cukup."
Jadinya minggu ke-3 saya bg 7 botol 4 Oz yang sejuk dan 1 botol susu fresh 4 Oz (8botol wehhhhh banyak tul anak aku minum)
Mula2 risau juga, mampu ke saya nak bekalkan 8 botol 4 Oz setiap hari huhu
Alhamdulilah dah hampir 2bulan, xde masalah. Lagipun saya kan ada frozen EBM.
Tapi stakat ni x pernah lg x cukup susu. Murah rezki Yusuf. Amiiiiin

4) Masukkan ke dalam cooler bag pengasuh dan office.

5)1icepack kt bawah, 1 icepack kat tepi, 1 lg icepack dekat atas(Sebab x muat nk letak kat tepi lg 1 huhu)
Letak puting siap2 sebab nnt senang pengasuh tu panaskan EBM
Kita nak mintak tlg orang, lg bgus kita mudahkan kerja orang kan. Kalau anda pkai frozen EBM sila letakkan nombor turutan supaya Frozen ebm dihabiskan dahulu kerana frozen EBM perlu dihabiskan dlm tempoh 24jam dicairkan, tapi fresh EBM boleh disimpan dlm peti sejuk selama 3hari. Kalau lebih 3 hari masuk dalam deep freezer.
6) Siap di packing dan diulang keesokan hari
Hari sabtu, leh buat stok bebanyak sebab hari cuti rajin mengepam :)

7) Pengasuh buh dlm beg plastik (Saya bekalkan 100beg plastik bli kat tesco)
Semua botol akan kosong.
Kadang2 mcm pelik susu leh licin sebab kat umah Yusuf minum sikit jer susu.
Ke aku ada anak susuan? jeng jeng jeng
Balik rendam dengan sabun, sebelum tidur basuh dan jemurkan.
Kena rendam sebab kadang2 lemak susu lekat pada botol, kalau rajin sterilizekan tapi sy awal rajin sterilize sekarang dh malas huhu



11 comments:

  1. nice dear~
    banyak yusuf minum erk..huhu

    ReplyDelete
  2. Salam Arna,
    dehbab n tembamnya Yusuf... patut minum banyak.. ala tomey..tomey..
    teruskan perjuanganmu dik! chayok!

    ReplyDelete
  3. salam kenalan arna.. sama la kita.. pumping ajela keje.. yg untungnya awak still exclusive.. tp saya mix fm on and off.. keep in touch.. mana tau boleh tukar2 citer..

    ReplyDelete
  4. salam ziarah..nice blog..byk info psl BF.thnx for sharing.can we exchange link?

    ReplyDelete
  5. nana bg warmer kat BS or suh BS pakai air panas je yer?

    ReplyDelete
  6. Mrs Nageb:Tula pasal. Nasib baik malam dia minum sikit jer heheh
    Proud Mama's : Yes, my bambam hehe. Tq for the support :)
    noorulaz: huhu nasib kita sama. Rajin2 mengepam susu banyak :)
    eisya layyinan: Camner nk exchange link?? leh ajar x?
    Aishah 3005 : Wajib bagi warmer. Sebab pernah saya terjag, pengasuh bg susu sejuk kt anak sy huhu

    ReplyDelete
  7. wow byknye minum. teruskan yer Arna. best best.sehat yusuf

    ReplyDelete
  8. arna pki warmer ape eh?sy x bli lg...

    ReplyDelete
  9. Faeza: Tula, selalu pesan Yusuf, Minumlah banyak2 sayang. Ibu x kisah mengepam pagi, petang, siang mlm janji Yusuf sihat :)
    Yani: Saya pkai warmer snowbear free masa beli steriliser. Little bean pun ok juga.

    ReplyDelete
  10. Thanks for the info. Tgh dok sebuk gak cari info pasal BF, EBM etc... Glad u share and with pic some more! Thanx!!!!

    Er.. warmer tu utk panaskan blk susu EBM eh? Owh... sgtla tidak tahu ape lg yg perlu dibeli utk start ber'BF' exclusive ini....

    ReplyDelete
  11. nk tnye, botol susu yg anta pengasuh tu brand ape, beli kt mne eh? mcm nk beli yg itu jgk.

    thanks!

    ReplyDelete